Älskade barn

publicerat i Allmänt;
Lukas har haft riktigt bra dagar, han har varit helt galet charmig, rolig, somnat lätt och varit en helt exemplarisk bebis helt enkelt. I tisdags var det dags för fem månaders vaccinet (han blev fem månader i lördags). F fick vara med inne hos sköterskan med Lukas när sprutan skulle tas, medan jag satt utanför i väntrummet med fingarna instoppade långt in i öronen. 
Han var mer ledsen den här gången än vid tre månaders vaccinet. Troligen för att han är mer medveten nu, men enligt sköterskan kunde den ena sprutan svida något också. Hur som helst så somnade Lukas som en stock när vi kom hem och när han vaknade en timme senare var han jättevarm och gnällig. 
Vi har kommit fram till, att när Lukas har feber så jämrar han sig och blir liksom blockerad. Man får inte rikigt någon kontakt med honom utan han är bara otröslig. Vi tillbringade kvällen med F's föräldrar - det är skönt att dela på en gnällbebis. 
Lukas sov bra under natten och dagen efter var han relativt glad, trots att han hade knappa 39 graders feber. På eftermiddagen slog det till igen med världens gnäll, gråt och missnöjdhet. Jag ringde då 11-77 och i samråd med sköterskan där gav jag Lukas en supp med alvedon. Jag fick inte in hela suppen riktigt, utan den åkte jojo in och ut men jag tänkte att det kanske gav lite lindring i alla fall. Man vågar ju inte ge för mycket.. Trots det steg febern hela tiden. På kvällen grät jag av utmattning. Det är extremt jobbigt psykiskt att gå omkring med en gråtande bebis som inte går att trösta. F sa åt mig att gå och ta en lång dusch. Jag grät i duschen så tåarna sprutade. Det är så förlösande att få gråta av sig emellanåt. 
När jag var färdig satte vi oss i bilen och åkte till akuten. Läkaren tyckte att det var konstigt att Lukas blivit så dålig, så fort, efter sprutan och var säker på att det var något annat bakom febern, men att vaccinet eventeullt dragit igång något som legat och grott ett tag. Det som hittades var rodnad på trumhinnorna. Hon sa att antingen är det på tillbakagång eller så kommer det bryta ut snart. Sköterskan gav Lukas en ny supp och efter bara tio minuter började vår gamla Lukas komma tillbaka. När vi lämnade akuten på natten var han relatvit pigg och glad. Han sov gott på natten sen. Dagen efter, alltså torsdag, hade han återigen över 39 graders feber men under dagen gick febern ner till normal temp och med den kom även den charmiga, roliga, glada Lukas tillbaka. 
Nu är det sju månader till nästa vaccination. Puh. 
Det är så innerligt tufft att se honom sådan. Hjärtat rycks ut ur bröstet på en 💔 
Älskade ongen ❤

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Malin:

Siken vilken goding. :D

Kommentera inlägget här :