Ibland blir det inte som man tänkt sig

publicerat i Allmänt;
I början på sommaren tog F på sig ett privat jobb där han skulle byta motor på en bil. Motorbyten är oftast inga problem, mer än att det kan ta några timmar att genomföra. F tjänar bra med pengar på det dessutom - ett bra jobb helt enkelt. 
Men just det här motorbytet har krånglat från start och allt har verkligen skitit sig. Ångesten och frustration har passerat väggarna här hemma mycket den senaste tiden. Till och börja med var den nya motorn inte helt komplett, trots att den skulle vara det enligt företaget som gjort den. De skickade delarna som fattades och tillade att F skulle få betalt för de arbete som han gjorde på motorn. Men, under själva bytet var det en annan del i motorn som skar sig, bränslepumpen, och det var ju allt annat än bra. Små flisdelar gick ut i hela motorn och även om bränslepumpen gick att byta är ändå flisorna kvar. Tänk er knäckebrödssmulor. 
Vi har funderat fram och tillbaka hur vi ska kunna rädda situationen. Tanken var ju att tjäna en bra slant på bilen, men istället kantas det av enbart problem. Nu fungerar bilen relativt bra, den är lite ryckig när den är kall, men går som en klocka när den är varm. F, som verkligen är på kundens sida av den här branschen, ville således inte lämna tillbaka bilen till ägaren, då han ansåg att han har det yttersta ansvaret för att bilen ska fungera. Vi har pratat fram och tillbaka hur vi ska gå vidare och den enda lösningen på problemet var att köpa den. Så istället för att tjäna bra med pengar, köpte vi "skiten" för en bra slant istället. Det värsta är att det är F's värsta mardröm att äga just det här bilmärket, och nu får han göra det ändå. Det finns dock mer positiva aspekter med köpet än om F hade lämnat tillbaka den, fått pengar och sen gått med konstant ångest över hur bilen ter sig hos ägaren. Dels finns ju värdet på bilen kvar, för framtida försäljning, men jag får också möjlighet att äntligen ta mig utanför Stenstorps samhälle. Jag har således en ny bil. Hurra! 
Eller ja, jag har ju Kropen kvar, men han är avställd och inställd i garaget i väntan på att AC'n ska lagas, bromskivor bytas, besiktigas och sen säljas. Den nya bilen kommer jag kunna ha några år, om den fungerar, vill säga. Det är en Volkswagen Golf. Volkswagen är inte direkt mitt favoritmärke heller, men bilen är pedantskött och bara den går ska vi nog komma bra överrens, bilen och jag. Jag har döpt den till Sky. Friheten över att ha bil igen är obeskrivlig, verkligen ljuvlig. Jag märker på F att han är rätt nöjd själv, trots att han egentligen inte gillar Volkswagen. 
 

Kommentera inlägget här :