Mammaledig

publicerat i Allmänt;
Det känns så otroligt märkligt att säga det men idag går jag på mammaledighet. Tänk att jag ska bli mamma inom två månader. Idag är det 58 dagar till beräknat förlossningsdatum. Undra om bebisen tänker komma ut innan eller efter? 
Den här veckan går vi in i vecka 33 och barnet är nu ca 40cm lång och väger omkring två kilo. Den rör på sig varje dag, ibland riktiga träningspass. Den både boxas och gör krumelurer där inne. Ibland kommer en rörelse så pass plötsligt att jag måste skrika rakt ut. Den har ömsom fötterna vid naveln, ömsom vid revbenen och oavsett var den sparkar så är det obekvämt. Den har hicka till och från varje dag och ibland så pass att hela magen vibrerar till rytmen av hickningarna. 
Förra veckans magbild vs vecka 4. Kontraster :-) 
I helgen gjorde jag mina två sista jobbpass. Det har gått bra i det stora hela men jag känner att tyngden från magen och de ytttre påfrestningarna från jobbet gör det jobbigt för mig på många olika sätt. Ryggen och fötterna gör ont och vissa kvällar får jag panik av att ha ont överallt. Jag är så tacksam (peppar peppar) att jag inte har foglossning utan vanligt trött-ont i ryggen. Nu, sedan en vecka tillbaka har jag svårt att andas när jag ligger ner. Nu spelar det ingen roll om jag ligger på ryggen eller på någon av sidorna för jag snarkar lika mycket ändå. Det är otroligt skumt att höra sig själv snarka och sen vakna med ett ryck. Stackars F har jättesvårt att somna på kvällarna bredvid mig i sängen för han är rädd att jag ska kvävas plus ljudet från mina snarkningar. De senaste kvällarna har han "nattat mig" och sen gått och lagt sig och somnat i soffan. På natten när jag är uppe och kissar hämtar jag tillbaka honom till sängen för då somnar han oftast innan mig. Ja, och så här kommer det nog vara två månader framöver :-) 
Magen funkar pefekt som bord åt diverse glas och skålar, mycket praktiskt :-) 
I lördags jobbade jag över en halvtimme och den där halvtimmen fick musten att totalt lämna mig. Den här orkeslösheten som ibland faller över mig känns ibland läskig, men samtidigt lite spännande eftersom det är kroppen sätt att förbereda sig och samtidigt säga ifrån. Kroppen är fantastisk! Hur som helst la vi oss tidigt på lördag kväll med förhoppning att vi båda (F är också gravidtrött..) skulle vara piggare på söndag. 
Visst var vi något piggare, i alla fall trötthetsmässigt men jag var seg i kroppen. Så efter jobbet åkte vi in till Arena och simmade några längder. Det var så skönt att vara i vattnet och känna sig ogravid. Det var längesen jag var och simmade och då passade min baddräkt och mina bikinis hyfsat bra fortfarande. När jag, innan vi åkte, provade baddräkten fick jag inte ens upp den över låren längre.. Då kan man inte annat än att känna sig tjock. Men vad tusan, det varar inte för evigt och jag hade ett bikinipar som döljde det mest väsentliga i alla fall :-) Segheten i kroppen tilltog efter simningen och när vi kom hem la jag mig tillrätta i soffan och där tillbringade jag resten av kvällen. 
Idag blir det ingenting annat än vila. Jag tänker varva soffan och sängen tills F kommer hem och då hoppas jag att jag kommer orka laga oss lite middag. Livet som gravid är himla glamoröst ändå :-) Hej hej mammaledighet! 
Katterna är i ett extremt behov av närhet just nu. Akilles ligger ofta på magen och kurrar och Sid följer efter mig som en hök i hopp om att jag ska lägga mig/sätta mig någonstans så att han kan göra som på fotot ovan. Kan man annat än att älska dessa djur? :-) 
 

Kommentera inlägget här :