Sommarupdate!

publicerat i Allmänt;
Dagarna går så himla fort, stanna tiden tack 😱
Det händer väldigt mycket med Lukas från vecka till vecka, det är väldigt roligt att upptäcka världen med honom. Han har nyligen börjat upptäcka sina fötter. Han kan sitta hur länge som helst och försöka få tag på dom med sina händer och när han lyckas så ska de raka vägen in i munnen 😄 Emellanåt får han lite feberkänningar och är extra gnällig eftersom tänderna håller på att bryta sig upp. Häromdagen var det en sådan dag, och som om inte det vore nog petade han sig i ögat med sin sylvassa nagel såpass att hela ögat svullnade upp. Han var nästintill otröstlig, stackarn.. Det måste vara traumatiskt att vara bebis emellanåt 🙄 
F har semester och vi tillbringar dagarna tillsammans. Vi hade som plan att åka ut med husvagnen på hans semester men eftersom dopet är hans sista semestervecka har vi bestämt att vi åker efter dopet, så att jag slipper känna mig stressad över allt som jag vill hinna med innan. Så Onyx får vänta ett tag till. F har dessutom riktigt mycket att göra i garaget. Det har/är allt ifrån länkarmsbyten, motorbyte till servicar som utförs och alla ska visst ha hjälp exakt samtidigt, varför blir det alltid så tro? F har sedan länge haft en Mitsubishi stående som extrabil (eller hundbil som F kallat den) som hade helt uppruttnande länkarmar och således aldrig gått igenom en besiktning under den tid F ägt bilen. I vintras berättade han för mig att han hade tänkt att renovera upp bilen och ge den till sin syster L i födelsedagspresent. Som vanligt med F så gör han allt i sista minuten 😛 När han fått ur länkarmarna i bak visade det sig att de var alldeles för dåliga för att kunna renovera. Det fanns inga att köpa på skroten heller.. Då kändes det aningens mörkt. Men, många bilar av olika märke är byggda på samma grund. Den här Mitsubishin är byggd med samma grund som en Volvo s40 med från samma år och det fanns gott om länkarmar på skroten till s40 så han åkte och köpte dom, fräschade upp dom och målade dom svarta och satte på bilen. När bilen var lagad och besiktad UA var det ett segt arbete att få den röd igen, den var mer rosa än röd nämligen 😅 L fyllde år på midsommarafton så vi gick upp tidigt och gjorde det sista på bilen innan vi skulle fira såväl midsommar som födelsedag. Jag pyntade den med brett sidenband och ballonger. L blev otroligt glad och chockad. Inte varje dag man får en bil i present 🙂
Vi har under dagarna grejat lite här hemma. Bland annat byggde F myggdörrar häromkvällen. F är riktigt hatisk mot såväl flugor som mygg och knott (på samma sätt som jag är hatisk mot mördarsniglar) Det blev riktigt bra så nu kan vi ha öppet dörrarna långt in på kvällen utan att myggen kommer in, så skönt med tanke på att huset blir så hett på dagarna. 
Pingisbordet fick bli tillfälligt byggbord. 
Nu är det full rulle i trädgården. Bärbuskar och träden fullkomligt sprutar ut bär. Mina jordgubbar exempelvis. Och ogräset i landet likaså. Jag har svårt att hinna med att plocka alla jordgubbar så några har blivit halvt uppätna av mördarsniglar och/eller myror. Nu har jag tagit av fågelnätet över jordgubbarna så att fåglarna får mumsa i sig resten av gubbarna 😊 Vinbären och körsbären är det som skördas för fulla muggar nu. Jag har angenäma problem med att bestämma vad jag ska göra på alla bär. Jag tror det bli saft på de röda vinbären och gelé på de svarta. Körsbären äter jag tills jag storknar 😍 
Varje kväll går jag på mördartuné i trädgården. Vi har som bekant en hel del mördarsniglar och dessa är mitt största störmoment på sommaren. Jag har fångat ca 200 i mina ölfällor, där sniglarna gör jobbet åt mig. De går in i flaskan och kommer inte ut mer utaan drunkar i ölet. Utöver det har jag klippt huvudet av ytterligare 100 st, minst. 
Utöver bären har själva trädgården fått lite kärlek också. Vi har klippt träd och buskar samt grävt upp några buskar som känns överflödiga. F har trimmat runt trädgården och jag har rensat en av alla hundra rabatter. Vi har börjat prata om hur vi ska göra utanför vår trätrall. F la om trallen precis efter han flyttade in -14 då det var värsta snigeltillhållet under den gamla trallen. En del av den gamla delen av uteplatsen är inte återställd och där ska vi nu (eller senare) lägga stämpelbetong. Vi pratade först om vanligt grus eller plattor men som ni vet måste det ju rensas på ogräs och det är ju så ofantligt tråkigt, så därför funderar vi nu på stämpelbetong som är helt fritt från ogräs 😀 
Vi har också diskuterat andra planer med vårt hus. Vårt hus har för närvarande ett sovrum, och det går att bygga ett till men sen kommer planlösningen bli konstig om vi bygger ett tredje. Vi har varit och kollat på två hus den senaste tiden men känt efter visningarna att vårt hus är för bra att flytta ifrån (såvida vi inte hittar en gård på landet) Vi har en bra tomt med få grannar, fin utsikt och nära till allt. Vi behöver bygga ut, så enkelt är det. Men eftersom tomten inte är så stor så kommer vi istället lyfta taket och bygga en våning till med 3 sovrum. Vi har varit i kontakt med banken, en märklare och bygglovsgubbarna och än så länge är det oklart huruvida en övervåning kommer öka husets värde eller inte. Vi får helt enkelt se vad som händer. (Alf, om du läser detta så kanske vi behöver din expertis inom området sen, då kan nog förrvänta dig ett samtal från mig 🙂)
Här kommer en blandning av foton från den senaste veckan:
Vilket långt inlägg det blev. Jag ska försöka uppdatera lite oftare så det inte blir så längt 😋 Hoppas ni har det skönt i värmen! Over and out! ❤
 
 
 

Kommentera inlägget här :