Att vara gravid

publicerat i Allmänt;
Okej, ska vi ta en graviditetsuppdatering? :-) 
Nu är fostret ca 15 cm från huvud till tå och väger ca 100g. 
Just nu är vi inne i v.16 och just för tillfället mår jag ungefär som jag gjorde innan jag blev gravid. Inget illamående och tröttheten är under kontroll. Vissa dagar har jag till och med mer energi än som icke gravid. Mellan v 12-20 är det många som inte känner sig gravida längre och det är på grund av att moderkakan tar hand om hormonerna mer nu, det kallas för spökveckor. 
De "symptom" jag har nu är att känslorna spelar mig spratt precis hela tiden. Känslokroppen är väldigt på alerten och ingenting går igenom filtret utan en reaktion från mig. Igår kväll exempelvis grät jag säkert i en timme, hysteriskt, för att jag inte kom på vad vi skulle ha för middag. F fnissade åt mitt elände och kramade mig hårt, sen gick han ut i köket och stekte kykling med pommes. När känslorna kommer med sådan kraft är det bara att lyda, hur fånig man än känner sig är det bättre att bara gråta en stund så är det bra sen. Älskar att gråta för övrigt, det får mig att släppa på massa spänningar <3 
Andra symptomet jag har nu är kvällströtthet. I och för sig har jag alltid varit kvällstrött men nu skulle jag helst vilja lägga mig runt kl 19 och sova till 10 nästa dag.. Men, det blir sällan så, men när jag är ledig kan jag sova hur länge som helst på morgonen/förmiddagen. 
Mina cravings har ändrats också något. Nu skulle jag vilja äta satsumsas och rostat bröd till frukost, lunch och middag. Finns det något som är så gott som dessa två livsmedel?! *gubbe med hjärtögon* I övrigt är jag oftast lika hungrig som innan och blir mätt fort. Antar att livmodern börjar ta mer plats i magen så att matsäcken får mindre plats - och värre kommer det bli! Vikten ligger still. Om jag väger mig på morgonen ligger jag +4hg fortfarande.. Väger jag mig på kvällen har jag gått upp två kilo. 
Livmodern har kommit upp över blygdbenet nu och magen är verkligen stor. Jag tror dock att mina svullna tarmar tar upp det mesta av magen faktiskt. Kroppen är inte helt nöjd med alla kolhydrater som passerar mitt system men jag måste äta det jag är sugen på, annars äter jag ingenting. Jag börjar dock se hur näringsfattig mat jag äter, jag ser verkligen blek och huden är nästan genomskinlig under ögonen.. Gravidglow ni vet.. 
Förra veckan börjde jag känna konstiga saker i magen, diffusa små bubblor typ som varade någon sekund och sen var de borta. De kunde komma med några minuters mellanrum och när det inte kom någon fis, förstod jag att det måste varit bebis. Nu kommer oftast bubblorna eller fisken på kvällen, när jag sitter/ligger still. Tror bebis gillar att bli vaggad av när jag rör mig och då rör hen på sig när jag är still. Otroligt häftigt är det! 
Om ca en månad är det dags att se underverket på ultraljud - det ska bli spännande! 
 

Kommentera inlägget här :